Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizowała zadania oświatowe wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, ustawy Prawo oświatowe, ustawy Karta Nauczyciela, ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, ustawy o systemie informacji oświatowej oraz ustawy o systemie oświaty.
Miasto zrealizowało w roku szkolnym 2023/2024 zadania oświatowe zapewniając uczniom, nauczycielom i pracownikom szkół i przedszkoli właściwe warunki nauki i pracy odpowiadające możliwościom finansowym samorządu. Gmina zaspokaja wszystkie potrzeby mieszkańców w zakresie zapewnienia najmłodszym uczniom opieki i wychowania w świetlicach szkolnych oraz zapewnia każdemu uczniowi możliwość spożycia w szkole ciepłego posiłku obiadowego przygotowanego przez własną kuchnię szkolną.
Dzięki współpracy z przedszkolami niepublicznymi Gmina zapewniła warunki do realizacji prawa do wychowania przedszkolnego dla 3, 4 i 5 – latków oraz obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego dla 6 – latków. Każdemu dziecku zapewniono warunki realizacji tego prawa i obowiązku na zasadach określonych w publicznych przedszkolach samorządowych.
Miasto aktywnie działa w zakresie zapewnienia wszystkim potrzebującym uczniom właściwej opieki i pomocy materialnej poprzez systemy stypendiów o charakterze socjalnym i motywacyjnym. Bardzo ważna jest troska organu prowadzącego i dyrektorów placówek oświatowych o zapewnienie bezpiecznych warunków nauki i pracy.
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu Miasta objęta wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez Miasto
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej (średnia 3 letnia)
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w przedszkolach publicznych i niepublicznych oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach) w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu miasta.
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Liczba uczniów w szkołach podstawowych
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych (średnia 3 letnia)
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej (szkoły publiczne i niepubliczne).
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
W 2024 r. Gmina Miasto Marki prowadziła następujące publiczne placówki oświatowe:
4 przedszkola miejskie:
Przedszkole Miejskie nr 1 „Wesoły Skrzat” przy Al. J. Piłsudskiego 77, z dodatkową lokalizacją prowadzenia zajęć w budynku przy ul. Okólnej 34,
Przedszkole Miejskie nr 2 "Mali Odkrywcy" przy ul. Dużej 1A,
Przedszkole Miejskie nr 3 „Bajkowy Świat” przy Al. J. Piłsudskiego 246,
Przedszkole Miejskie nr 5 w Zespole Szkół nr 2 im. Prymasa Tysiąclecia przy ul. Wczasowej 5,
5 szkół podstawowych:
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Kornela Makuszyńskiego przy ul. Okólnej 14,
Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Żołnierzy AK II Rejonu Celków przy ul. Szkolnej 9,
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Pomnik Zwycięstwa 1920 roku przy ul. Pomnikowej 21, z dodatkową lokalizacją prowadzenia zajęć w budynku przy ul. Dużej 3,
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Stefana Roweckiego „Grota” przy ul. Wspólna 42,
Szkoła Podstawowa nr 5 w Zespole Szkół nr 2 im. Prymasa Tysiąclecia przy ul. Wczasowej 5,
1 szkołę ponadpodstawową:
Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół nr 1 im. Jana Pawła II przy Al. M. J. Piłsudskiego 96.
Sieć placówek publicznych uzupełniły 3 przedszkola prowadzone przez osoby fizyczne:
Publiczne Przedszkole nr 4 „Leśny Domek” przy ul. Spacerowej 178,
Publiczne Przedszkole nr 6 „Wesoła Lokomotywa” przy ul. T. Jasińskiego 19,
Publiczne Przedszkole nr 7 „Kajtuś Czarodziej: przy ul. Sportowej 8A.
Ponadto funkcjonowała w Markach następująca sieć niepublicznych placówek oświatowych:
"Katolicka Szkoła Podstawowa Księży Michalitów im. Ks. Bronisława Markiewicza w Markach",
"Niepubliczne Przedszkole nr 1 "Pluszowy Miś",
"Niepubliczne Przedszkole nr 14 "Dziecięcy Raj II",
"Niepubliczne Przedszkole nr 16 "Pluszowy Miś",
"Niepubliczne Przedszkole nr 17 "Smerfusie",
"Niepubliczne Przedszkole nr 18 "Tabaluga",
"Niepubliczne Przedszkole nr 19 "Bambi",
Niepubliczne Przedszkole nr 20 "Wesoły Teletubiś",
Niepubliczne Przedszkole nr 21 "Wesoła Lokomotywa",
Niepubliczne Przedszkole nr 22 "Artedoo",
"Niepubliczne Przedszkole nr 23 "Kajtuś Czarodziej",
"Niepubliczne Przedszkole nr 24 "Dziecięcy Raj II",
Niepubliczne Przedszkole nr 25 "Domowe Przedszkole",
"Niepubliczne Przedszkole nr 26 "Tabaluga II",
"Niepubliczne Przedszkole nr 28 "Domowe Przedszkole II",
"Niepubliczne Przedszkole nr 29 "Krasnal",
"Niepubliczne Przedszkole nr 30 "Krasnal II",
"Niepubliczne Przedszkole nr 31 "My Way"",
"Niepubliczne Przedszkole nr 32 "My Way II",
"Niepubliczne Przedszkole nr 33 "Kids Planet",
Niepubliczne Przedszkole nr 34 "Pastelowy Gaj",
Niepubliczne Przedszkole nr 35 "Kids Planet 2",
"Niepubliczny Punkt Przedszkolny nr 4 "Garden Kids",
Niepubliczny Terapeutyczny Punkt Przedszkolny nr 5 "Ortosensis",
Prywatna Szkoła Podstawowa nr 1 "…AD ASTRA",
"Przedszkole Niepubliczne nr 11 "Sióstr Rodziny Maryi",
"Przedszkole Niepubliczne nr 12 "Artedoo",
"Przedszkole Niepubliczne nr 13 "Kajtuś Czarodziej",
"Przedszkole Niepubliczne nr 15 "BRATEK",
Przedszkole Niepubliczne nr 2 "Smerfy",
"Przedszkole Niepubliczne nr 3 "Dziecięcy Raj",
"Przedszkole Niepubliczne nr 4 "Chatka Puchatka",
"Przedszkole Niepubliczne nr 5 "Jutrzenka",
Przedszkole Niepubliczne nr 6 "Bambi",
"Przedszkole Niepubliczne nr 7 "Złota Rybka",
"Przedszkole Niepubliczne nr 8 "Wesoły Teletubiś",
Szkoła Podstawowa "Sióstr Rodziny Maryi" w Markach.
Na terenie Miasta funkcjonują także żłobki i Kluby Dziecięce:
Klub Dziecięcy "Pastelowy Gaj",
Klub Dziecięcy Krasnal,
Niepubliczny Klub Dziecięcy Nr 1 "Bąbelki",
Niepubliczny Klub Dziecięcy Nr 2 "Skrzaty",
Niepubliczny Klub Dziecięcy Nr 3 "Nasze Skarby",
Niepubliczny Żłobek "Pluszowy Miś",
Niepubliczny Żłobek Nr 1,
Niepubliczny Żłobek Nr 2 "Tabaluga",
Niepubliczny Żłobek Nr 4 "Smerfusie",
Niepubliczny Żłobek Nr 5 "Kajtuś Czarodziej",
Niepubliczny Żłobek Nr 6 "Przedszkolne zakamarki",
Niepubliczny Żłobek Nr 7 "My Way",
Niepubliczny Żłobek Nr 9 "Oxfordzik",
Żłobek Świętego Franciszka.
W Gminie funkcjonuje Centrum Usług Wspólnych (CUW), które w 2024 r. realizowało zadania statutowe związane z zapewnieniem obsługi finansowo-księgowej wszystkim szkołom i przedszkolom prowadzonym przez gminę, obsługi w zakresie przekazywania i rozliczania dotacji dla pozostałych publicznych i niepublicznych placówek oświatowych mających siedzibę na terenie Gminy Miasto Marki oraz było odpowiedzialne za realizację zadań oświatowych przypisanych organom prowadzącym w przepisach prawa oświatowego.
Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem Centrum Usług Wspólnych w Markach w 2024 r. wyniosły 2.262.821 zł i w porównaniu z rokiem 2023 wzrosły o 18,8%.
Organizacja szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2023/2024
795
Liczba zatrudnionych pracowników ogółem w roku szkolnym 2023/2024
618
Liczba zatrudnionych nauczycieli w roku szkolnym 2023/2024
177
Liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2023/2024
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi
Etaty nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego
W roku szkolnym 2023/2024 liczba etatów nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 168,14 (29% ogółu),
nauczyciele mianowani - 209,55 (36% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 210,96 (36% ogółu).
Baza lokalowa szkół podstawowych i przedszkoli
51 726 599 zł
Wartość dotacji przekazana dla publicznych i niepublicznych szkół i przedszkoli w 2024 r.
5 297 828 zł
Wartość dotacji przekazana dla niepublicznych szkół w 2024 r.
46 428 771 zł
Wartość dotacji przekazana dla publicznych i niepublicznych przedszkoli w 2024 r.
Dotacje oświatowe przekazane przez Gminę w 2024 r.
Realizacja zadań oświatowych związanych z utrzymaniem bieżącym i zapewnieniem prawa i obowiązku wychowania przedszkolnego, z prowadzeniem szkół podstawowych, liceum ogólnokształcącego, dotowaniem przedszkoli i szkół publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne oraz z zapewnieniem obsługi ekonomiczno-administracyjnej realizowanej przez CUW, pochłonęła kwotę 154.795.230 zł (wzrost o 30,36 % w porównaniu z rokiem 2023).
Suma subwencji oświatowej (przeznaczonej tylko na koszty bieżącego utrzymania szkół, na 6–latków w przedszkolach oraz na wychowanków niepełnosprawnych w przedszkolach), dotacji na wychowanie przedszkolne oraz zwrotu dotacji od innych gmin, środków pozyskanych z Funduszu Pomocy Ukrainie oraz innych dofinansowań pozyskanych przez Gminę Marki w 2024 roku to kwota 88.566.486 zł (wzrost o 48,2 %). Środki te pokrywają w 57,22 % wydatki związane z utrzymaniem i obsługą placówek oświatowych. W roku 2023 wskaźnik ten wyniósł 50,32%, w 2022 - 50,45%, w 2021 - 47,54%, 2020 - 46,99 %, w 2019 - 48,89%, a w roku 2018 – 50,6%.
Dotacje oświatowe otrzymane przez Gminę w 2024 r.
Gmina Miasto Marki – liczba uczniów o statusie uchodźców z Ukrainy w 2024 r.
W roku szkolnym 2023/2024 w Gminie uczyło się 312 uczniów i wychowanków przedszkola. Uczniowie z Ukrainy w wieku 7-18 lat mieli prawo do kontynuowania nauki na takich samych warunkach jak polscy uczniowie.
W związku z konfliktem zbrojnym w Ukrainie do szkół i przedszkoli w Markach w roku 2024 uczęszczali uczniowie o statusie uchodźców – łącznie 312, w tym do szkół 240 uczniów oraz do przedszkoli 72 dzieci. Na zapewnienie tym uczniom nauki, wychowania i opieki w szkołach i przedszkolach gmina otrzymywała środki z budżetu państwa z Funduszu Pomocy Ukrainie. Łączna wysokość pozyskanych na ten cel środków wyniosła 3.361.664 zł, w tym w placówkach prowadzonych przez gminę – 2.699.088 zł oraz w przedszkolach niepublicznych – 662.576 zł.
Cudzoziemcy, którzy nie posługują się językiem polskim w stopniu umożliwiającym korzystanie z nauki w szkole, mogli:
uczestniczyć w dodatkowych zajęciach z języka polskiego,
realizować naukę w oddziale przygotowawczym, w którym proces nauczania jest dostosowany do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów,
korzystać z pomocy osoby władającej językiem kraju pochodzenia zatrudnionej w charakterze pomocy nauczyciela,
korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania organizowanych przez organ prowadzący szkołę.
Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 583) wprowadziła zmiany w przepisach ułatwiające organizowanie nauki uczniów przybywających z Ukrainy. W celu wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w realizacji dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami z Ukrainy, w ustawie przewidziano możliwość wsparcia finansowego dla jednostek samorządu terytorialnego ze środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej oraz z Funduszu Pomocy.
Ustawa umożliwiła również objęcie pomocą materialną o charakterze socjalnym uczniów z Ukrainy. Dzięki temu były wypłacane stypendia i zasiłki szkolne dla tych uczniów.
organizacja dowozu uczniów z niepełnosprawnościami do szkół i placówek
Centrum Usług Wspólnych w imieniu gminy organizowało dowóz tych uczniów do szkół. Zadanie to w roku szkolnym 2023/2024 realizowało dwóch przewoźników wyłonionych w trybie zamówienia publicznego, dowożących łącznie 46 uczniów (do Warszawy, Wołomina, Kobyłki, Radzymina, Ostrówka i Otwocka).
Ponadto dowóz 50 uczniów z niepełnosprawnościami realizowali rodzice tych uczniów, którym gmina zwracała koszty dowozu w formie ryczałtu za litr paliwa, zmienionego w ciągu roku szkolnego na ryczałt kilometrowy.
Łączne wydatki na zakup usług transportowych dla uczniów niepełnosprawnych wyniosły 1.447.267 zł.
Wydatki na realizację usługi dowozu uczniów przez przewoźników wyniosły 1.018.718 zł (wzrost o 34,9 %), a ryczałty dla rodziców dowożących swoje dzieci wyniosły 428.549 zł (wzrost o 11,2%).
pomoc socjalna w formie stypendiów szkolnych i zasiłków losowych
Z tej formy wsparcia korzystali uczniowie szkół podstawowych, ale także szkół ponadpodstawowych, którzy zamieszkują na terenie Marek.
Warunkiem otrzymania stypendium szkolnego było spełnianie w rodzinie ucznia kryterium dochodowego w wysokości poniżej 600 zł na jednego członka rodziny.
Pomoc dotyczyła zwrotu wydatków o charakterze edukacyjnym poniesionych przez rodziców lub opiekunów uczniów. Wydatki obejmowały: zakup dodatkowych podręczników, pomocy dydaktycznych, przyborów szkolnych, odzieży i obuwia sportowego, kosztów udziału w zajęciach nauki języków obcych, zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
W ramach pomocy materialnej o charakterze edukacyjnym wypłacono 44 uczniom stypendia szkolne oraz 8 uczniom zasiłki losowe. Łączna kwota udzielonej pomocy materialnej w roku szkolnym 2023/2024 wyniosła 92.789 zł.
dofinansowanie kształcenia młodocianych pracowników
Gmina przekazała środki finansowe w wysokości 80.555 zł na dofinansowanie powyższego kształcenia.
Otrzymało je 9 pracodawców za wyszkolenie 10 młodocianych pracowników do wykonania określonego zawodu. Środki pochodziły w 100% z dotacji przekazanej przez Mazowiecki Urząd Wojewódzki.
zaopatrzenia uczniów w podręczniki szkolne
Na ten cel gmina otrzymała środki finansowe w postaci dotacji na zakup podręczników oraz materiałów ćwiczeniowych dla uczniów wszystkich szkół podstawowych, zarówno publicznych jak i niepublicznych.
Łączna kwota otrzymanych i wykorzystanych przez Gminę środków na ten cel wyniosła 725.876 zł. Zakupiono podręczniki i materiały ćwiczeniowe dla 5.580 uczniów, w tym dla 429 ze szkół niepublicznych.
pomoc dla uczniów o charakterze motywacyjnym
W planach finansowych szkół zabezpieczono środki na stypendia o charakterze motywacyjnym dla uczniów szkół podstawowych i liceum ogólnokształcącego.
Każda placówka dysponowała funduszem stypendialnym dla uczniów mających bardzo dobre wyniki w nauce lub mających osiągnięcia sportowe lub artystyczne. Stypendia przyznawane były dwa razy w roku szkolnym na podstawie szkolnych regulaminów określających zasady ich udzielania.
Kwota wypłaconych stypendiów w roku szkolnym 2023/2024 wyniosła 120.408 zł.
pomoc o charakterze motywacyjnym dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów
W roku szkolnym 2023/2024 uruchomiono II edycję Programu Stypendialnego Miasta Marki dla uczniów szkół ponadpodstawowych oraz XIV edycję Programu Stypendialnego dla studentów zamieszkałych w mieście.
W tegorocznej edycji złożono 34 wnioski o przyznanie stypendium, które opiniowała Komisja Stypendialna.
Burmistrz Miasta Marki przyznał na rok szkolny i akademicki 2023/2024 stypendia w czterech kategoriach:
za osiągnięcia w nauce dla uczniów szkół ponadpodstawowych (9 stypendiów o łącznej wartości 9.000 zł),
za osiągnięcie sportowe dla uczniów szkół ponadpodstawowych (1 stypendium o wartości 1.000 zł),
za osiągnięcia w nauce dla studentów wyższych uczelni (10 stypendiów o łącznej wartości 20.000 zł),
za osiągnięcia sportowe dla studentów wyższych uczelni (5 stypendiów o łącznej wartości 7.500 zł).
Łączna wartość wypłaconych stypendiów wyniosła 35.000 zł.
zapewnienie wypoczynku i opieki w okresie ferii zimowych i wakacji
W okresie szkolnych ferii zimowych w 2024 roku Centrum Usług Wspólnych wspomagało 5 szkół podstawowych w akcji „Zima w Markach 2024 roku” poprzez zawarcie umów z 5 kierownikami wypoczynku zimowego oraz z 42 nauczycielami sprawującymi opiekę nad uczniami. Celem akcji było zapewnienie wypoczynku i opieki dla tych dzieci, dla których rodzice nie mieli możliwości zorganizowania jej w domu.
W czasie zajęć uczniowie oprócz zabaw i gier realizowali w różnych formach programy profilaktyczne. Każdy z uczestników miał możliwość skorzystania z ciepłego posiłku obiadowego. Szkoły zapewniały opiekę od godz. 6.30 do 17.30.
Przez okres dwóch tygodni ferii zimowych z wypoczynku skorzystało 699 uczniów.
Koszt wypoczynku zimowego związany z wynagrodzeniem wychowawców i kierowników wyniósł 100.716 zł.
W okresie letnich wakacji 2024 roku przez siedem tygodni przeprowadzono w 3 szkołach podstawowych (SP 1, SP 2 i SP 4) akcję „Lato w Markach 2024 roku”.
Z akcji połączonej z realizacją programów profilaktycznych skorzystało 1362 uczniów ze wszystkich szkół podstawowych.
Centrum Usług Wspólnych wspomagając szkoły w przeprowadzeniu akcji, zawarło w imieniu gminy 3 umowy z kierownikami wypoczynku w tych szkołach oraz z 75 nauczycielami sprawującymi opiekę nad uczniami i realizującymi program profilaktyczny.
Całkowity koszt „Lata w Markach 2024 roku” wyniósł 242.380 zł.
Gmina Marki jest jedyną gminą w powiecie wołomińskim, która na taką skalę zapewnia corocznie możliwość bezpiecznego spędzenia ferii zimowych i letnich dla uczniów pozostających w tym okresie w domu. Zaspokaja w ten sposób potrzeby wszystkich rodziców, którzy chcą dla swoich dzieci zapewnić taką możliwość wypoczynku.
Gmina zapewnia bezpłatnie opiekę nad dziećmi i realizację programów profilaktycznych oraz korzystanie z obiektów i bazy sportowej szkół. Rodzice ponoszą jedynie koszty organizacji dodatkowych wyjazdów na wycieczki i zajęcia artystyczne oraz sportowo-rekreacyjne poza szkołą.