Realizacja zadań związanych z sprawami społecznymi, rodziną oraz zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez władze Marek. Do najważniejszych z nich należą:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Miasto Marki na lata 2022-2027,
Program Przeciwdziałania Przemocy Domowej oraz Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej dla Miasta Marki na lata 2024-2028,
Program Wspierania Rodziny dla Miasta Marki na lata 2023-2025,
Posiłek w szkole i w domu na lata 2024-2028,
Program „Korpus Wsparcia Seniorów”,
Marecka Karta Mieszkańca,
Marecka Karta Dużej Rodziny,
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i Uzależnieniom Behawioralnym dla Miasta Marki na lata 2022-2025,
Wieloletnia Strategia Zdrowotna Gminy Miasto Marki na lata 2023-2027.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustaw o dodatku osłonowym, elektrycznym czy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2024 r. wiąże się z kontynuowaniem działań przez Miasto Marki związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców.
Na wzrost poziomu wydatków miała wpływ m.in. ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego z 23 maja 2024 r.
Na rosnącą tendencję wpłynęło również przedłużenie kolejnych regulacji wspierających polskie rodziny w postaci dodatku osłonowego niwelującego koszty energii, gazu i żywności, który w 2024 r. charakteryzował się większą kwotą wydatkowaną z budżetu gminy na ten cel niż w roku poprzednim.
Wysokość wypłaconych świadczeń społecznych
Wydatki na bieżące utrzymanie OPS
Wartość zadań związanych z usługami opiekuńczymi
Obecna struktura organizacyjna Ośrodka Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia.
Łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2024 r. OPS w Markach wydatkował 29.854.475,49 zł,
Źródłem finansowania zadań realizowanych przez OPS są:
środki własne miasta,
dotacja do zadań własnych,
oraz dotacja do zadań zleconych.
W trakcie 2024 r. OPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki oraz inne świadczenia ze źródeł zewnętrznych, np. w ramach programów "Posiłek w szkole i w domu", "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej", "Opieka wytchnieniowa", "Opieka 75+" czy "Korpus Wsparcia Seniorów".
Najczęściej występującymi powodami korzystania z pomocy społecznej w Markach w 2024 r. były niepełnosprawność, ubóstwo oraz długotrwała lub ciężka choroba. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina może korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina mogła być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach). Aby uzyskać pomoc ze strony OPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.
Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.
W 2024 r. świadczeniami pieniężnymi objęto 323 rodziny, a niepieniężnymi 129 rodzin.
Pracę socjalną świadczono wobec 498 rodzin.
W 2024 r. OPS realizował Program Rządowy „Posiłek w szkole i w domu” w zakresie dożywiania. Wsparcie dla mieszkańców Marek polegało na udzieleniu pomocy w formie zasiłków pieniężnych na zakup posiłku lub żywności oraz pomocy rzeczowej w formie posiłków oraz produktów żywnościowych dla osób (dorosłych oraz dzieci).
W 2024 r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Markach przyjął:
574 wnioski o świadczenie pieniężne na zakup posiłku lub żywności,
87 wniosków o zapewnienie posiłków w szkołach i przedszkolach,
45 wnioski na produkty żywnościowe oraz
2 wnioski o ciepły posiłek.
Z programu „Posiłek w szkole i w domu” skorzystało 358 osób, w tym 53 dzieci do czasu podjęcia nauki w szkole, 84 dzieci w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz 229 osoby otrzymujące wsparcie na podstawie art. 7 ustawy o pomocy społecznej.
Najczęstszą forma pomocy z programu stanowił zasiłek celowy w formie pieniężnej. Z tej formy pomocy skorzystało 170 rodzin, co stanowiło 317 osób w rodzinach, którym udzielono łącznie 562 świadczeń. Zasiłek celowy został więc przyznany na 38 dzieci w wieku do czasu podjęcia nauki, 68 dzieci w wieku szkolnym i 215 osoby dorosłe.
Z produktów żywnościowych skorzystało łącznie 32 rodziny, co stanowiło 46 osoby w rodzinie, ze świadczenia w formie posiłków natomiast 66 osób z tego 26 dzieci w przedszkolach, 43 dzieci w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz 1 osoba dorosła.
Liczba osób, którym przyznano świadczenie pieniężne - 317.
Liczba osób, którym przyznano świadczenie rzeczowe (produkty żywnościowe) - 46.
Liczba osób, którym przyznano posiłek - 66.
W 2024 r. OPS w Markach kontynuował usługi asystencji osobistej, realizowane w ramach programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Program umożliwił wprowadzenie usług jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. Głównym celem Programu jest zapewnienie osobie niepełnosprawnej pomocy asystenta w wykonywaniu czynności życia codziennego.
W 2024 r. usługi asystenckie uruchomiono dla 50 osób z niepełnosprawnościami, w tym 10 dzieci i 40 osób dorosłych: 34 osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz 6 osób ze stopniem umiarkowanym.
Zrealizowano łącznie 14.782,5 godzin usług asystencji osobistej.
Głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad: dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz osobami posiadającymi orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, poprzez możliwość uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki wytchnieniowej.
W 2024 r. usługami objęto 12 osób z niepełnosprawnościami, którym świadczono wsparcie w formie pobytu dziennego w miejscu zamieszkania. W grupie beneficjentów Programu było 11 dzieci i 1 osoba dorosła spełniająca wymogi kwalifikacyjne.
W 2024 r. zrealizowano łącznie 2.492 godziny usług opieki wytchnieniowej.
Program przyczynił się poprawy dostępności do usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej, które były osobami samotnymi lub samotnie gospodarującymi.
Wysokość środków rzeczywiście wykorzystanych na realizację programu: 83.486,00 zł, w tym w ramach dotacji: 50.091,60 zł, środki własne: 33.394,40 zł.
Program ma na celu zapewnienie usługi wsparcia na rzecz seniorów przez świadczenie usług wynikających z rozeznanych potrzeb na terenie danej gminy.
Z programu skorzystało 13 mieszkańców gminy, osób w wieku 60 lat i więcej, dla których zrealizowano 701,5 godzin usług opiekuńczych w formie usług sąsiedzkich.
W 2024 r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Markach realizował Moduł I Programu wspierający gminy w zakresie rozwoju działań samopomocowych poprzez uruchomienie i utrzymanie usług opiekuńczych świadczonych w formule usług sąsiedzkich.
Wsparcie asystenta rodziny najczęściej kierowane jest do rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Zadaniem asystenta jest wspieranie rodzin niezaradnych życiowo, dotkniętych ubóstwem, bezrobociem, uzależnieniem, którym grozi odebranie dzieci.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Markach zatrudniał w 2024 r. 3 asystentów rodziny.
Na terenie miasta Marki w 2024 r. nadal funkcjonowały 2 placówki wsparcia dziennego:
prowadzona przez Stowarzyszenie "Razem w Przyszłość" przy ul. Sportowej 3 w formie opiekuńczej w 2024 r. skorzystało ze wsparcia 30 dzieci,
prowadzona przez fundację "Otwarte Serca" przy ul. Spokojnej 9, w formie socjoterapeutycznej w 2024 r. skorzystało ze wsparcia 40 dzieci.
Osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej.
W 2024 r. odpłatność gminy za pobyt w domu pomocy społecznej była finansowana dla 32 osób.
Centrum Aktywności Fabryczna 3 (CAF 3) to przestrzeń spotkań dla mieszkańców oraz organizacji pozarządowych z miasta Marki. Zostało otwarte w maju 2018 r. w ramach rewitalizacji miasta i wykorzystywane jest na 3 sposoby:
można wziąć udział w zorganizowanych zajęciach m.in. zajęciach dla rodzin z dziećmi, wykładach, warsztatach kreatywnych czy też szkole rodzenia,
zorganizować spotkanie np. zebranie wspólnoty, koncert czy też integrację uczniów lub przedszkolaków,
albo po prosu przyjść, poczytać książkę z bookcrossingu lub skorzystać z komputera z dostępem do wi-fi.
W 2024 r. w CAF3 organizowane były zajęcia:
dla dzieci – rodzinne kino-warsztaty; w okresie ferii i wakacji – kino familijne;
dla młodzieży – kino wakacyjne, warsztaty ogólnorozwojowe;
dla dorosłych - warsztaty kreatywne i z szycia, spotkania z coachem;
dla seniorów – ogólnorozwojowe zajęcia Aktywnego Seniora jak zdrowy kręgosłup, nordic walking, fitness, rozmówki angielskie, trening pamięci i koncentracji oraz warsztaty kreatywne i aqua aerobik;
dla NGO – spotkania z pełnomocnikiem burmistrza ds. organizacji pozarządowych.
Zajęcia organizowane przez Wydział Aktywności Lokalnej CAF3 pn. Aktywny Senior to zajęcia ogólnorozwojowe dla starszych osób. Dla uczestników to okazja nie tylko na aktywne spędzenie czasu, poprawienie swojej sprawności fizycznej i umysłowej, ale też możliwość kontaktu z innym osobami w podobnym wieku.
W CAF3 znalazło się również miejsce dla osób posiadających wspólne zainteresowania, czyli m.in. malowanie obrazów oraz inspirujące spotkania dla kobiet pod nazwą „Lejdi CAF” oraz akcje Wietrzenia Szaf, czyli Swapping.
W CAF3 w 2024 r. działał również:
Punkt pomocy przy wypełnianiu deklaracji odpadowych - dedykowany mareckim seniorom, którzy wymagali wsparcia w wypełnieniu deklaracji.
Punkt wydawania Mareckiej Karty Mieszkańca.
W ramach współpracy z Marecką Radą Seniorów 2024 r. zostało pozyskane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego dofinansowanie w ramach „Samorządowego Instrumentu Wsparcia Inicjatyw Rad Seniorów 2024” na projekt „Poznajemy Mazowsze”.
Dzięki organizowanym wydarzeniom dostępnym bezpłatnie, CAF 3 wspiera integrację mieszkańców i budowanie tożsamości lokalnej.
Działania OPS z zakresu wspierania rodziny dotyczyły również kontynuacji pomocy obywatelom Ukrainy.
Z Funduszu Pomocy na finansowanie zadań bieżących zrealizowano wydatki na łączną kwotę 2.501.881,53 zł.
świadczenia pieniężne przysługujące z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy w kwocie 40 zł za osobę dziennie,
świadczenia pieniężne i niepieniężne, na zasadach i w trybie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
pomoc w postaci jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 300 zł na osobę, przeznaczonego na utrzymanie, w szczególności na pokrycie wydatków na żywność, odzież, obuwie, środki higieny osobistej oraz opłaty mieszkaniowe,
zapewniono bezpłatną pomoc psychologiczną,
prawo do świadczeń rodzinnych,
pracownicy Ośrodka nadal udzielali wsparcia obywatelom Ukrainy tj. opiekunom tymczasowym oraz dzieciom przebywającym pod ich opieką - wg stanu na dzień 31 grudnia 2024 r. na terenie miasta Marki przebywało 16 opiekunów tymczasowych, mających pod opieką 21 dzieci.
Ochrona zdrowia to sektor, w którym zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany, a dostępne środki często są niewystarczające dla zaspokojenia wielu potrzeb. Podstawowe obowiązki miasta w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która wskazuje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych, wśród których w szczególności uwzględnia się m.in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, w szczególności ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.
Podstawowym, corocznym przedsięwzięciem realizowanym przez Miasto Marki były zadania określone w ramach programu rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii i uzależnieniom behawioralnym. W założeniach uwzględniał on tworzenie warunków przeciwdziałających problemom związanym z uzależnieniami i przemocą domową, a także działania na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu oraz profilaktykę uzależnień zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.
Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2024 r. wyniosły niecałe 1,2 mln zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie przedsięwzięć dotyczących przeciwdziałania alkoholizmowi.
W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin, a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych.
Pozwoliło to m.in. na prowadzenie placówki wsparcia dziennego w formie specjalistycznej przez Fundację Otwarte Serce oraz działalność placówki wsparcia dziennego Świetlicy Środowiskowej CHATA prowadzonej przez "Stowarzyszenie Razem w Przyszłość" czy na prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego przez Stowarzyszenie Q Rozwojowi.
Przeciwdziałanie alkoholizmowi
W ramach udzielonej dotacji na wsparcie funkcjonowania placówek wsparcia dziennego fachową opieką objęto 70 wychowanków.
Zrealizowano 708 porad dla 310 osób według poszczególnych specjalizacji: konsultacje psychologa, konsultacje psychologa ds. przemocy, dyżury specjalisty psychoterapii uzależnień, doradcy zawodowego, prawnika, trenera kompetencji i umiejętności wychowawczych i rodzicielskich, mediatora.
Ponadto prowadzono mieszkanie chronione oraz od 28 marca 2024 r. Centrum Wspierania Rodzin Pomost, które swoją siedzibę ma przy ul. Lipowej 2f w Markach.
Realizowano w szkołach programy rekomendowane o potwierdzonej skuteczności, znajdujące się w ogólnopolskiej bazie programów rekomendowanych. Było to aż 8 programów: „Przyjaciele Zippiego”, „Spójrz inaczej”, „Trzy koła”, „Unplugged”, „Tutoring szkolny-program pedagogiki dialogu”, „ARS czyli jak dbać o miłość”, „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”, „Iskra odporności”. Łącznie udział w programach wzięło 919 uczniów i 5 nauczycieli.
Zorganizowano wypoczynek dla dzieci i młodzieży szkolnej w ramach akcji Lato w mieście i Zima w mieście.
realizacja zadań w zakresie ochrony i promocji zdrowia
W ramach pracy Wydział Promocji, Zdrowia i Sportu realizował programy zdrowotne:
Szpital Ratownika Cegiełki,
Szkoła Rodzenia.
Wydatki w tym rozdziale zostały poniesione na:
kontynuację realizacji na lata 2022-2024 Programu Polityki Zdrowotnej w zakresie działań edukacyjnych dla dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej zamieszkujących Gminę Miasto Marki (liczba osób biorących udział w działaniach edukacyjnych - 2.748),
kontynuację realizacji na lata 2022-2024 Programu Polityki Zdrowotnej w zakresie działań edukacyjnych dla przyszłych rodziców zamieszkujących Gminę Miasto Marki (liczba osób objętych programem - 54).
Szpital Ratownika Cegiełki
Na rzecz ochrony zdrowia w 2024 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.
Dokładniejszy opis zadań zrealizowanych w ramach pożytku publicznego znajduje się w części raportu dotyczącej Współpracy z NGO.