Głównym celem prowadzonej polityki przestrzennej jest kształtowanie przestrzeni w sposób uwzględniający w uporządkowanych relacjach uwarunkowania i wymagania: funkcjonalne, społeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe, kompozycyjno-estetyczne, tworząc tym samym harmonijną całość (ład przestrzenny). Odpowiednie zarządzanie przestrzenią w mieście ma bardzo duże znaczenie dla utrzymania porządku przestrzennego, a głównym narzędziem pozwalającym w długim okresie regulować strukturę funkcjonalno-przestrzenną miasta są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.
studium UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA MARKI
Podstawowym dokumentem, który obecnie w sposób ramowy określa politykę przestrzenną miasta Marki, jest Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Marki, przyjęte przez Radę Miasta Marki w dniu 24 października 2012 r. uchwałą Nr XXXI/226/2012. W oparciu o Studium od 2012 roku sporządzono 26 planów miejscowych.
Studium wskazuje najistotniejsze problemy w skali gminy, jak również kierunki do jej rozwoju. Formułuje działania mające doprowadzić do realizacji docelowego sposobu zagospodarowania Miasta. Stanowi również podstawę dla opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
W dniu 28 sierpnia 2019 r. Rada Miasta Marki podjęła uchwałę Nr XII/151/2019 w sprawie przystąpienia do sporządzenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Marki. Uchwałę podjęto z uwagi na zmianę przepisów prawa w zakresie planowania przestrzennego (np. obowiązek analiz demograficznych, ustawa o rewitalizacji), jak również w związku z dynamicznymi zmianami w strukturze zagospodarowania przestrzennego miasta Marki, wynikającymi z opracowania nowych map zagrożenia powodziowego, tempa wzrostu urbanizacji oraz zwiększającej się stale liczby mieszkańców, a także wniosków właścicieli nieruchomości.
Ponadto, zrewidowaniu musiały ulec kierunki rozwoju miasta między innymi ze względu na szybki rozwój budownictwa mieszkaniowego i związane z tym rosnące zapotrzebowanie na różnego rodzaju usługi jak również dbałość o zachowanie tkanki przyrodniczej, w jak największym stopniu.
plan ogólny
24 września 2023 r. weszła w życie, planowana od dłuższego czasu, istotna zmiana ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ma ona znaczący wpływ na prowadzenie polityki przestrzennej w gminach w całej Polsce. Jednym z kluczowych aspektów reformy jest zastąpienie dotychczasowego dokumentu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, planem ogólnym. Zgodnie z przepisami wyżej wymienionej ustawy, do dnia wejścia w życie planu ogólnego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zachowuje swoją moc, jednak nie dłużej niż do 31.12.2025 r.
Rada Miasta Marki podjęła uchwałę Nr III/35/2024 z dnia 29 maja 2024 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Miasto Marki, na terenie miasta Marki.
Nowy akt planowania przestrzennego stanowić będzie podstawę późniejszej zmiany miejscowych planów oraz objęcia planami niewielkiej części obszaru gminy, która obecnie jest pozbawiona miejscowego planu. Granica opracowania planu ogólnego Gminy Miasto Marki obejmuje cały obszar Gminy Miasto Marki.
Plan ogólny jest aktem prawa miejscowego. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego sporządzane i uchwalane po 31 grudnia 2025 r. albo po dniu wejścia w życie planu ogólnego, jeżeli wystąpi przed tą datą, będą musiały być zgodne z ustaleniami planu ogólnego.
Plan ogólny ma określić strefy planistyczne na obszarze gminy oraz wskazać gminne standardy urbanistyczne, w których szczegółowo zostaną określone profile funkcjonalne stref i ich wskaźniki urbanistyczne, takie jak: maksymalna nadziemna intensywność zabudowy, maksymalna wysokość zabudowy, maksymalny udział powierzchni zabudowy oraz minimalny udział powierzchni biologicznie czynnej.
W planie ogólnym fakultatywnie mogą się znaleźć obszary zabudowy śródmiejskiej, obszary uzupełnienia zabudowy oraz gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej, polegające na ustaleniu maksymalnej długości dojścia do szkoły podstawowej, obszaru zieleni publicznej bądź innych obiektów takich jak: przedszkola, biblioteki czy przystanki publicznego transportu zbiorowego.
Sporządzenie planu ogólnego wiąże się również z aktualizacją polityki przestrzennej Gminy, wyrażonej w strategii rozwoju gminy. Tym samym doszło do ścisłej zależności planowania przestrzennego ze strategią rozwoju gminy i miasta Marki.
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
W 2024 r. uchwalono 1 miejscowy plany zagospodarowania przestrzennego.
27 marca 2024 r., Rada Miasta Marki podjęła uchwałę Nr LXXXIII/834/2024 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla Trasy Mostu Północnego w Markach.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla Trasy Mostu Północnego stanowi odpowiedź na potrzeby obsługi komunikacyjnej, szukanie alternatywnych połączeń z Warszawą i zabezpieczenie dalszych możliwości rozwoju miasta Marki, w którym postępuje dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego.
Będzie też w przyszłości alternatywą dostaw do rejonu przemysłowego, do którego nie będzie można się dostać jak dotąd tylko podstawową arterią miasta – Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego.
Należy mieć również na względzie, że sukcesywna zabudowa terenów wzdłuż projektowanej Trasy Mostu Północnego w Markach wraz z planowanym układem drogowo-ulicznym, wymagała reakcji lokalnego prawodawcy, który przez wspomniany plan wprowadził rezerwę terenu i umożliwił realizację trasy w przyszłości. W przeciwnym razie postępująca urbanizacja spowodowałaby zabudowę terenów przez które w przyszłości przebiegać ma alternatywne połączenie Marek z Warszawą.
Wyłoniono również wykonawcę dla sporządzenia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ul. Żeromskiego w Markach, z którym podpisano umowę, realizując ustalenia uchwały Rady Miasta Marki Nr LX/623/2022, podjętej dnia 30 listopada 2022 r.
Celem planu miejscowego jest rozmieszczenie i realizacja inwestycji celu publicznego, którym jest kompleks składający się z publicznej szkoły i przedszkola oraz obiektów rekreacyjno-sportowych. Parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy ujęte w obecnie obowiązującym miejscowym planie nie pozwalają na realizację planowanego zamierzenia inwestycyjnego w skali odpowiadającej rosnącym potrzebom mieszkańców i użytkowników. Mieszkańców wciąż przybywa, a z tym rośnie zapotrzebowanie na placówki typu: przedszkola i szkoły, z częścią sportowo-rekreacyjną. Kompleks edukacyjno-rekreacyjny w założonym kształcie wymaga sporządzenia planu miejscowego.
Na obszarze miasta Marki na koniec 2024 r. obowiązywały 44 miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Obszar miasta objęty obowiązującym planami wynosił prawie 100% powierzchni Miasta.
Taki stan wpływa pozytywnie na wizerunek miasta Marki oraz zadowolenie mieszkańców, przez poprawę warunków ich życia, ochronę walorów przyrodniczych, jest gwarancją racjonalnego gospodarowania terenami dotąd niezabudowanymi, a także usprawnia procesy inwestycyjne .
Obowiązujące miejscowe plany dostępne są pod adresem:
https://bip.marki.pl/artykul/1705/15770/obowiazujace-miejscowe-plany-zagospodarowania-przestrzennego
Równolegle podjęto prace przygotowawcze nad projektem uchwały określającej zasady i warunki usytuowania na terenie miasta Marki obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, w tym określającej ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane wraz z tzw. uchwałą opłatową, zwaną uchwałą krajobrazową, zgodnie z art. 37a i 37b ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2023 r., poz. 977 z późn. zm.) oraz art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1688).
Na podstawie art. 37b ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rada miasta Marki podjęła uchwałę Nr LVIII/616/2022 z dnia z dnia 26 października 2022 r. w sprawie przygotowania projektu uchwały ustalającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Burmistrz dokonał wyboru Wykonawcy, który przystąpił do prac nad sporządzaniem projektów wyżej wymienionych uchwał.
Nieopodal kamienic Briggsów znajduje się siedziba Mareckiego Ośrodka Kultury im. Tadeusza Lużyńskiego. Ceglana elewacja budynku z biegiem lat uległa zanieczyszczeniom i wymagała konserwacji. Na renowację elewacji miasto pozyskało środki zewnętrzne z programu resortu kultury „Ochrona zabytków”! Dzięki tym funduszom (600 tys. zł) oraz uzupełniającemu wkładowi finansowemu miasta zostały przeprowadzone kompleksowe prace konserwatorskie, które przywróciły blask zabytkowej siedzibie. Pieniądze z dotacji pozwoliły przeprowadzić dokładne czyszczenie i renowację cegieł, co nie tylko poprawiło estetykę budynku, ale również przedłuży jego żywotność.
6 czerwca 2024 r. została podpisana umowa ze zwycięzcą przetargu. Prace przy odnowieniu ceglanej elewacji oraz wykonanie niezbędnych prac zabezpieczających w budynku MOK wykonała firma Adver Tomasz Dębski z Warszawy. O wyborze tej oferty zdecydowały dwa kryteria: cena oraz okres gwarancji/rękojmi.
W zakres prac weszły m.in.:
oczyszczenie elewacji metodą ciśnieniową za pomocą mączki kwarcowej,
uzupełnienie ubytków,
zabezpieczenie historycznych elementów,
zabezpieczenie wyremontowanych ścian przed czynnikami pogodowymi.
Po renowacji MOK wygląda tak jak wyremontowane kamienice Briggsów np. przy ul. Jasnej.
MOK otrzymał również dofinansowanie projektu „Fotoplastykon w wieży – czy uwierzysz?” w ramach programu „Kultura – Interwencje 2024”, którego operatorem jest Narodowe Centrum Kultury. Jest to kwota 39 tys. zł.
Wcześniej w budynku Mareckiego Ośrodka Kultury im. Tadeusza Lużyńskiego wykonano renowację klatki schodowej.
W ciągu ostatnich lat pozyskaliśmy już przeszło 7 mln złotych na odbudowę i konserwację pamiątek historii na terenie naszego miasta. Dzięki wsparciu programów rządowych i samorządu Mazowsza dawny blask odzyskały zabytkowe kamienice osiedla robotniczego Briggsów (18 budynków) oraz lokomotywa będąca spuścizną po Mareckiej Kolei Dojazdowej.