do roku 2023
Uchwalenie corocznego programu współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi jest obowiązkiem Rady Miasta. Program uchwala się do 30 listopada r. poprzedzającego rok, którego dotyczy. Uchwalenie programu muszą poprzedzać konsultacje z organizacjami pozarządowymi.
Projekt Programu współpracy został przygotowany na podstawie Strategii Rozwoju Miasta Marki na lata 2022-2030, na podstawie Programu Współpracy na 2023 r. Gminy Miasto Marki z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 Ustawy, ogłaszanych otwartych konkursów ofert na wykonanie zadań publicznych oraz zgłoszonych działań w trybie art.19a ustawy i 12 uchwały oraz sprawozdania z realizacji programu współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy za 2022 r.,
Burmistrz Miasta Marki 26 lipca 2023 r. ogłosił rozpoczęcie konsultacji w sprawie Programu współpracy na rok 2024 Gminy Miasto Marki z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ogłoszenie zostało umieszczone na stronie internetowej Urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie elektronicznego generatora. Dodatkowo na elektroniczne adresy urzędników i jednostek Miasta współpracujących z organizacjami pozarządowymi został wysłany projekt Programu w celu zaopiniowana,
Zainteresowane organizacje drogą elektroniczną, poza projektem programu współpracy, otrzymały także link do ankiety dotyczącej najważniejszych, zdaniem NGO, kierunków programowych na 2024 r. i ewentualnej propozycji rozdysponowania dostępnych środków na poszczególne zadania,
Uwagi i wnioski mogły być także zgłaszane podczas dyżurów Pełnomocnika Burmistrza z organizacjami pozarządowymi w CAF3 ul. Fabryczna 3 w terminie 21 - 22 sierpnia 2023 r. w godz. 12:00 - 20:00. Projekt programu współpracy był także dostępny bezpośrednio w Centrum Aktywności Fabryczna 3 (CAF3),
Konsultacje odbywały się do 8 września 2023 r. na pytania ankiety zdecydowało się odpowiedzieć 13 organizacji. Uwagi do projektu przekazały organizacje oraz urzędnicy: „Stowarzyszenie Z Nami…”, Naczelnik Wydziału Aktywności Lokalnej CAF3, Skarbnik i Pełnomocnik ds. organizacji pozarządowych. Pełne sprawozdanie z konsultacji zostało opublikowane w BIP,
W dniu 24 października 2023 r. odbyło się posiedzenie Mareckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego, podczas której przedstawiono sprawozdanie z konsultacji i projekt programu współpracy z przedstawieniem uwag do niego i odniesieniem się do nich. MRDPP podjęła uchwałę o zarekomendowaniu Radzie Miasta projektu Programu Współpracy w przedstawionym kształcie.
Celem głównym „Programu współpracy na 2024 r. Gminy Miasto Marki z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie” (Uchwała Nr LXXVI/771/2023 Rady Miasta Marki z dnia 22 listopada 2023 r.) jest poszerzenie możliwości dostępu mieszkańców Marek do różnorodnych, wysokiej jakości usług i zindywidualizowanie ofert skierowanych do zróżnicowanych grup mieszkańców (cel strategiczny „3. Budujemy tożsamość marecką w oparciu o wysoką jakość usług”). W tym:
utrzymanie poziomu i zakresu usług dotyczących zadań realizowanych w ramach obszaru działania Ośrodka Pomocy Społecznej w Markach (realizacja strategicznych kierunków działania - KD 11),
utrzymanie poziomu i zakresu usług dotyczących wspierania mareckich seniorów (realizacja strategicznych kierunków działania - KD 8),
utrzymanie poziomu i zakresu usług dotyczących zadań realizowanych w ramach rozwoju sportu (realizacja strategicznych kierunków działania – KD 9),
przeprowadzenie dla dzieci i młodzieży różnorodnych zajęć, w tym bazujących na dziedzictwie kulturowym Marek oraz z wykorzystaniem środowiska przyrodniczego Marek (realizacja strategicznych kierunków działania - KD 9 oraz KD 7),
wzrost świadomości społecznej na temat roli i działalności organizacji pozarządowych oraz promowanie partycypacji społecznej i wolontariatu (realizacja strategicznych kierunków działania - KD 6).
Oczekiwanymi rezultatami Programu współpracy miało być:
sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wieloletnich poprzez przyjmowanie, analizowanie i rozliczanie sprawozdań częściowych z realizacji zadań w przypadku zadań wieloletnich – co najmniej jednego w roku,
sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań jednorocznych poprzez przyjmowanie, analizowanie i rozliczanie sprawozdań końcowych z realizacji zadań (tylu, ile podpisano umów dotacyjnych),
sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wieloletnich i jednorocznych –poprzez przeprowadzenie monitoringu i kontroli realizacji zadań (przygotowanie i realizacja planu monitoringu i kontroli zadań w 2024 r., zatwierdzonego przez Marecką Radę Działalności Pożytku),
pozyskiwanie środków zewnętrznych na zadania dotyczące zapewnienia opieki wytchnieniowej i asystentów osobistych osób niepełnosprawnych oraz innych zadań mogących być realizowanych przez Organizacje pozarządowe – co najmniej jeden wniosek,
ogłoszenie konkursów dla NGO z zakresu opieki wytchnieniowej i asystentów osobistych osób niepełnosprawnych,
przyznawanie w miarę możliwości środków na zgłaszane przez NGO zadania w ramach procedury pozakonkursowej (małe granty) w co najmniej dwóch zadaniach priorytetowych,
ogłoszenie co najmniej jednego konkursu na zadania związane ze wspieraniem mareckich seniorów,
ogłoszenie co najmniej jednego konkursu na zadania związane z rozwojem sportu,
przyznawanie w miarę możliwości środków na zgłaszane przez NGO (kluby sportowe) zadania w ramach procedury pozakonkursowej poprzez stały nabór wniosków (konkurs ciągły z zakresu rozwoju sportu),
ogłoszenie co najmniej jednego konkursu dotyczącego zajęć lub projektu gry miejskiej dla dzieci i młodzieży bazującej na dziedzictwie kulturowym Marek oraz z wykorzystaniem środowiska przyrodniczego Marek,
ogłoszenie co najmniej jednego konkursu dotyczącego przeprowadzenia dla osób w średnim wieku różnorodnych zajęć o charakterze sportowym, kulturalnym, rekreacyjnym itp.,
zorganizowanie/współorganizowanie, współfinansowanie co najmniej jednej imprezy/wydarzenia promującego organizacje pozarządowe,
wpisywanie w warunki ogłaszanych konkursów jako kryterium podlegającego ocenie, wkład wolontariacki i osobowy członków organizacji (w każdy konkurs),
organizowanie stałych dyżurów Pełnomocnika jako możliwość partycypacji (przeprowadzenie co najmniej 8 dyżurów),
zorganizowanie co najmniej jednego szkolenia dla NGO z zakresu działania i funkcjonowania oraz współpracy z samorządem,
przeprowadzenie ankiety dotyczącej współpracy z NGO, w której co najmniej 70% biorących udział w ankiecie organizacji wypowie się pozytywnie na temat współpracy z Miastem,
przeprowadzenie w 2024 r. wśród NGO ankiety dotyczącej propozycji podziału środków finansowych na
2025 r.,
wpisywanie w warunki ogłaszanych konkursów jako kryterium podlegającego ocenie, promowanie Miasta jako finansującego/współfinansującego realizowane zadania (w każdy konkurs).
W 2024 r.:
wszystkie składane oferty musiały być składane w elektronicznym generatorze e-ngo,
prowadzone były programy na podstawie umów wieloletnich zawartych na lata 2022-2024,
prowadzone były działania z zakresu pomocy społecznej (konkurs na prowadzenie placówek wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży – Zarządzenie nr 0050.237.2021 i nr 0050.238.2021 oraz konkurs na prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego – Zarządzenie nr 0050.239.2021 oraz prowadzenie Centrum Integracji Społecznej – Zarządzenie nr 0050.240.2021).
W zakresie ogłaszania i rozstrzygania konkursów ofert i wniosków na realizację priorytetowych zadań publicznych w 2024 r. ogłoszono 4 konkursy na realizację następujących zadań:
rozwój sportu (ogłoszenie konkursu – Zarządzenie nr 0050.18.2024 i rozstrzygnięcie – Zarządzenie 0050.35.2024),
opieka wytchnieniowa (środki pozyskane z Funduszu Solidarności: ogłoszenie konkursu – Zarządzenie nr 0050.36.2024 i rozstrzygnięcie – Zarządzenie nr 0050.56.2024),
asystent osobisty osoby niepełnosprawnej (środki pozyskane z Funduszu Solidarności: ogłoszenie konkursu – Zarządzenie nr 0050.26.2024 i rozstrzygnięcie – Zarządzenie nr 0050.50.2024),
polityka społeczna - na wsparcie realizacji otwartego konkursu ofert w zakresie polityki społecznej na zorganizowanie w 2024 r. dla mieszkańców miasta Marki różnorodnych zajęć dla osób w średnim wieku i/lub dla młodzieży (ogłoszenie konkursu – Zarządzenie nr 0050.118.2024 i rozstrzygnięcie – Zarządzenie nr 0050.145.2024).
W 2023 r. pilotażowo wprowadzono jako techniczną nowość obsługę wniosków składanych w trybie pozakonkursowym z zakresu rozwoju sportu, w postaci tzw. konkursu ciągłego. Dotychczasowe zasady nie uległy zmianie, ale kluby sportowe na bieżąco znały wysokość dostępnych środków na dotacje do zadań realizowanych poza konkursem. W 2024 r. organizacje również mogły składać za pośrednictwem generatora wnioski w trybie pozakonkursowym z zakresu rozwoju sportu.
w trybie § 12 Uchwały Rady Miasta Marki w sprawie określenia warunków i trybu finansowania rozwoju sportu przez miasto Marki rozpatrzono 5 wniosków.
W trybie 19a Ustawy o Działalności Pożytku Publicznego i o Wolontariacie rozpatrzono 20 wniosków (z zakresu siedmiu zadań priorytetowych określonych w Programie współpracy na 2024 r.) dotyczących:
pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,
wspierania i upowszechniania kultury fizycznej,
działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,
kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym,
działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.
Kwota udzielonych dotacji w 2024 r. - 903.220,00 zł, w tym:
w trybie konkursowym - 783.480,00 zł,
w trybie pozakonkursowym - 119.740,00 zł.
W latach 2018-2024 liczba/kwota:
wszystkich złożonych wniosków o dotację - wzrosła średnio o 2,75% (łącznie o 16,47%),
wniosków o dotację rozpatrzonych pozytywnie - wzrosła średnio o 2,40% (łącznie o 14,40%),
udzielonych dotacji - wzrosła średnio o 9,22% (łącznie o 55,32%),
organizacji ubiegających się o dotację - wzrosła średnio o 12,88% (łącznie o 77,27%).